KABOOM ANIMATIEFESTIVAL 28 maart – 3 april 2022 Utrecht en Amsterdam, Nederland |Animatie Wereld Netwerk

2022-05-21 18:27:30 By : Mr. Andy Yang

Bezoek AWN op Twitter Bezoek AWN op Instagram Bezoek AWN op Google Plus Bezoek AWN op FlipBoard Abonneer je op AWNKaboom Animation Festival is zo spectaculair geworden dat één stad en één openingsavond niet groot genoeg is.Kaboom Animation Festival is zo spectaculair geworden dat één stad en één openingsavond niet groot genoeg is.Voordat het festival de hele wereld overnam, breidde het eerst uit vanuit Amsterdam en nam het 44 kilometer verderop Utrecht over.De eerste twee dagen van het festival werden gehouden in Utrecht.Er waren twee Opening Night ceremonies.De eerste vond plaats in Utrecht.In Utrecht werden Kaboom Industriedagen gehouden.Het jaarlijkse evenement is bedoeld om de Nederlandse animatiegemeenschap een forum te geven om nieuwe ideeën te delen, te netwerken en samenwerkingen te bevorderen.Een Masterclass over de creatieve rol van een producer werd gegeven door Ivan Zuber, producer van Mum Is Pouring Rain.De film won in 2021 de Juryprijs in de categorie Bijzondere Televisie in Annecy.De Nederlandse Academie voor Film organiseerde een speeddatingsessie voor animators die geïnteresseerd zijn in het werken met documentairemakers en documentairemakers op zoek naar animators.Een panel met succesverhalen uit kleinere Europese regio's omvatte regisseur Tomm Moore van Cartoon Saloon (Ierland);Claus Toksvig Kjaer, producer bij Nonlum Animation Studio (Denemarken);en creatief producent Olivier Catherine van Pictanovo (regio Hauts-de-France).De tweede Industriedag was bedoeld voor jonge professionals.Bijna iedereen wil animator worden, maar er zijn veel andere beschikbare functies die betrokken zijn bij het maken van een animatiefilm.Een panel van professionals, bestaande uit een zetter, een 2D-animator en een decorontwerper, bespraken precies wat ze doen en het pad dat hen ertoe heeft gebracht dit te doen.Een hoogtepunt van de dag was een overzicht van enkele belangrijke projecten die het afgelopen jaar in Nederland zijn gerealiseerd en wat er voor nodig was om die projecten van begin tot eind tot stand te brengen.In Utrecht waren vertoningen voor het publiek variërend van Nederlandse Shorts en Internationale Competities tot speelfilms.Op woensdag, terwijl de vertoningen nog een laatste dag in Utrecht doorgingen, verplaatste de meeste actie zich naar Amsterdam en het magnifieke Eye.Het is hét filmmuseum van Nederland en heeft drie filmzalen.Woensdag was de tweede openingsavond met, na een kort welkom, een vertoning van Waar is Anne Frank?van regisseur Ari Folman.Ik ben een grote fan van Ari's eerdere films, Waltz with Bashir en The Congress, dus ik keek uit naar zijn nieuwste film.In plaats van zich te concentreren op Anne in de film, creëerde Folman Kitty als het centrale personage.Tijdens haar verblijf op zolder hield Anne, zoals we allemaal weten, een dagboek bij en daarin stuurde ze brieven aan verschillende vrienden, echte en denkbeeldige.Haar "speciale vriend" was Kitty.In Waar is Anne Frank?Kitty werd tot leven gebracht door animators uit vijftien verschillende landen onder leiding van Folman.De film begint vijfenzeventig jaar na Annes dood als Kitty tot leven komt in het huis waar Anne en haar familie ondergedoken zaten.Kitty is alleen en verward dat haar vriend er niet is.Ze gaat op zoek naar Anne.De film bestaat uit 159.000 tekeningen.Een team van animators creëerde een miniatuurmodel van de zolder die werd gebruikt om beelden van echte landschappen op te nemen, waarna Folman vervolgens 2D-geanimeerde karakters voor deze achtergronden toevoegde.Het is uitermate belangrijk voor het publiek om te begrijpen waarom Anne Frank en haar familie zich, zeker in deze verschrikkelijke tijden, op een zolder moesten verschuilen.Helaas denk ik dat deze film dat verhaal niet erg effectief vertelt.De film kwam op mij over als een opgeschoonde, gedisneyfieerde versie van wat er werkelijk is gebeurd.Het is zo 'kindvriendelijk' dat je gemakkelijk over het hoofd ziet waarom Anne ondergedoken zit.Ik hoop dat elke ouder die hun kind meeneemt naar deze film, een gesprek met het kind zal hebben voordat ze naar het theater gaan om het kind uit te leggen waar de film over gaat en waarom Anne gedwongen wordt om denkbeeldige vrienden te hebben.De belangrijkste rol van de film is om duidelijk uit te leggen waar de holocaust over ging en waarom het gebeurde.Ari Folman zou op het festival aanwezig zijn, maar vanwege reismoeilijkheden was hij genoodzaakt om met ons mee te doen op Zoom.In een apart programma vertelde hij over het maken van de film.Een speelfilm voor het hele gezin waar ik van genoten heb was Poupelle of Chimney Town.De film is het regiedebuut van de Japanse animator Yasuke Hirota.Het is gebaseerd op het populaire boek van Nishino Akihiro, waarvan meer dan 700.000 exemplaren zijn verkocht.Akihiro schreef het scenario en was een van de producenten.Chimney Town staat onder de rook.Niemand kan zich zelfs herinneren wat sterren zijn.Lubicchi, een jonge schoorsteenveger, en zijn zeer stinkende vriend, Poupelle, die gemaakt is van afval, geloven dat sterren echt zijn en willen dat bewijzen.De visueel mooie film gaat over vriendschap en hoewel het vooral gaat over geloven in jezelf, heeft het ook een ecologisch thema over wat rook met een stad kan doen.De film brengt zijn boodschappen over zonder prekerig of in je gezicht te zijn en kan worden genoten door het hele gezin.Ik wacht al zes jaar op de Nederlandse animators Jantiene de Kroon en Remco Polman om hun korte film Camouflage af te maken en het wachten was het zeker waard.De 18 minuten durende, met de hand getekende dystopische thriller combineert horror en sciencefiction terwijl het verhaal van Amouf, een kantoormedewerker, zich ontvouwt.Amouf probeert wanhopig zijn leven bij elkaar te houden terwijl de wereld om hem heen donkerder en donkerder wordt.De Jager (The Hunter) is een flamboyant en zeer intimiderend wezen.Ze is een haatzaaiende burgerwacht, die heeft gezworen de stad te beschermen tegen indringers door systematisch de zwakken op te sporen en te vernietigen.Amouf in zijn grijze trenchcoat, hoed en aktetas lijkt elke centimeter de kantoormedewerker te zijn.Uiterlijk is niet altijd wat het lijkt.Zal hij in staat zijn zijn zoektocht om te overleven tot het uiterste te drijven?Je zult de film moeten zien om erachter te komen.Camouflage vertelt een goed verhaal met weinig dialoog.De analoge synthesizermuziek van Alex Debicki wordt meer gebruikt voor nadruk dan voor achtergrondgeluiden.De film is heerlijk donker maar er zijn ook ontroerende momenten.De stijl van tekenen is als een graphic novel, wat logisch is omdat Remco ook striptekenaar is.Het script is van zowel Jantiene als Remco, maar de dialoog is door haar geschreven.De film bestaat uit zo'n driehonderddrieëntwintig shots met maar liefst achthonderd karakteranimaties.Jantiene vertelde me dat “Remco altijd al iets wilde doen met de politieke realiteit van het vervolgen van mensen, verpakt in een genremetafoor”.Ze vervolgt: “We proberen met deze film de vraag te stellen in hoeverre anders zijn is toegestaan ​​in onze eigen wereld, of het nu gaat om gedrag, uiterlijk of afkomst.Een suggestie die we aan de kijker willen meegeven, is dat iedereen een beetje zou kunnen zijn als onze hoofdpersoon Amouf, een overweging waarmee we een aantal verontrustende maar belangrijke vragen hopen op te werpen: Zijn we als mensheid in de kern bang voor onszelf?Is dat wat de angst voedt van degenen die anders zijn?Is angst voor verschil eigenlijk een vorm van projectie?”Op het Kaboom festival heb ik de eer om de Nancy Award uit te reiken aan een film in competitie naar keuze.De winnaar ontvangt een Kaboom-trofee en een wijnproeverij met mij tijdens het festival van volgend jaar.Dit jaar ging mijn prijs naar Jantiene en Remco voor Camouflage.Ik ben altijd dol op een goede horrorfilm en een film waarvan ik denk dat hij nog beter is.Deze film heeft een angstaanjagend, tot nadenken stemmend verhaal gecombineerd met prachtige animatie, humor en pathos.Samen met The Nancy Award heeft de film twee Best Animation Awards gewonnen.Een kwam uit Brazilië op het Rock Horror Festival, de andere was van de Shortcutz Animation Award in Amsterdam.De film is momenteel genomineerd in de categorie Beste Animatie van de NFMLA, die wordt georganiseerd door de Academy of Motion Pictures and Arts in Los Angeles.Kaboom heeft elk jaar een ander thema.Voor 2022 was dat Mythen en Sprookjes.Ik was verheugd om de prachtige silhouetfilm Princes et Princesses van de Franse animator Michel Ocelot te zien.In deze geanimeerde fantasie ontmoeten een meisje en een jongen elkaar elke avond in een verlaten schaduwtheater samen met een oude theatertechnicus.De kinderen verkleden zich en bedenken magische verhalen die ze naspelen.Princes and Princesses is gemaakt met behulp van een speciale stijl van uitgesneden animatie, met zwarte silhouetten van personages die de actie uitvoeren tegen een achtergrond met achtergrondverlichting in verbluffende kleuren.De film bestaat uit zes afleveringen van de oorspronkelijke acht die een Franse televisieserie waren.Nadat je de film hebt gezien, wil je hem steeds opnieuw bekijken om alle delicate details te vangen.Helaas wordt het niet vaak genoeg in de bioscoop vertoond maar is het wel verkrijgbaar op dvd.Deze prachtige, zeventig minuten durende geanimeerde fantasie, gemaakt in 2000, heeft de tand des tijds doorstaan ​​en is nog net zo heerlijk om naar te kijken als toen ik hem meer dan twintig jaar geleden voor het eerst zag.Fairy Tales From Around the World op 16mm was een magisch programma.Van de acht films op het programma was het vooral heerlijk om twee klassiekers te zien van wijlen, grote Gene Deitch.In A Story, A Story bracht Gene het gelijknamige boek van Gail Harley tot leven.De film uit 1973 vertelt hoe Afrikaanse volksverhalen werden verkregen van de God die ze bezat.De legende vertelt dat Ananse de Spider Man een web spinde om de lucht te bereiken om verhalen van de Sky God te kopen.De tweede film van Gene is een van mijn favoriete animatiefilms aller tijden.Strega Nona (1977).Gebaseerd op een boek van Tomie De Paola, het heerlijke verhaal is prachtig en best grappig.In de film heeft de vriendelijke heks Strega Nona haar niet al te slimme assistent, Big Anthony, de leiding over haar huis gegeven terwijl ze weg is.Big Anthony, alleen gelaten met Strega Nona's magische pastapot, komt in grote problemen wanneer hij besluit de dorpelingen te laten zien dat hij het magische geheim kent om de pot te laten werken.Als hij de pastapot eenmaal op gang heeft, weet hij echter niet hoe hij hem moet laten stoppen.Geleidelijk vult het huis zich met pasta, dan mondt het uit in de dorpsstraten en uiteindelijk naar de omliggende heuvels.Gene's echte leven was net zo magisch als zijn films.In 1953 arriveerde hij in Praag voor wat vijftien dagen werk in een studio moest zijn.Het veranderde in de rest van zijn leven toen hij Zdenka Najmanova ontmoette, die zijn vrouw werd.Ze werkte in de studio waar hij zat en het was liefde op het eerste gezicht.Gene was de enige Amerikaan die onder communistisch bewind in Praag woonde.Hij schreef over zijn liefde voor Zdenka, Praag, en het leven achter de IJzeren Curtin in zijn boek For the Love of Prague, dat beschikbaar is op Amazon.Gene tekende op een bepaald moment in zijn carrière zowel Popeye als Tom en Jerry.In 1961 ontving hij een Oscar voor Munro, geschreven door Jules Feiffer.Het gaat over een jonge jongen die per ongeluk voor het leger wordt opgeroepen, maar niemand wil erkennen dat het leger een bureaucratische fout heeft gemaakt.Hij zei altijd dat zijn favoriete personage Nudnik was, wat een Tsjechische televisieserie van twaalf afleveringen werd.Gene zei graag: 'We gaan allemaal dood, het doel is niet om voor altijd te leven, het doel is om iets te creëren dat dat wel zal doen.Dat heeft hij zeker gedaan.Het programma Fairy Tales From Around the World in 16mm werd samengesteld en gepresenteerd door de Nederlandse filmhistoricus en verzamelaar Roloff de Je, die films vertoonde uit zijn privécollectie.Ik wou dat meer festivals de oude klassieke animaties op 16 mm zouden laten zien, het is zo mooi om ze te zien zoals ze bedoeld waren.Tomm Moore is de Ierse filmmaker, animator, illustrator en striptekenaartist die mede-oprichter was van de prestigieuze studio Cartoon Saloon in Kilkenny, Ierland.Hij was verantwoordelijk voor drie Academy Award-genomineerde speelfilms: The Secret of Kells, Song of the Sea en Wolfwalkers.Deze prachtige trilogie, gebaseerd op Ierse folklore, heeft zowel kinderen als volwassenen geraakt en alle drie worden beschouwd als tekenfilmklassiekers.In dit tijdperk van computeranimatie zijn Moore en Cartoon Saloon sterke voorstanders van handgetekende films.Hun nieuwste project is My Father's Dragon.Geregisseerd door Nora Twomey (The Bread Winner), is het gebaseerd op een kinderboek uit 1948 van Ruth Stiles Gannett over een jongetje dat op zoek is naar een draak op een magisch eiland.Onder de stemacteurs bevinden zich vooraanstaande namen als Rita Moreno en Whoopie Goldberg.De film wordt uitgebracht als een originele Netflix-film.Er is nog geen exacte releasedatum bekend.Het Kaboom-festival markeerde het einde van Tomm's speciale genodigde gastresidentie in Amsterdam met Kaboom.Tijdens zijn verblijf werkte hij aan een persoonlijk project, tekende en schilderde.Ook ontmoette hij Nederlandse studenten, bezocht hij studio's en werkte hij aan een project voor het Nederlands Filmfonds.Wolfwalkers was als festivalsatelliet te zien in Het Ketelhuis, een arthouse-bioscoop in een oude fabriek.Kaboom is veel meer dan alleen wedstrijdprogramma's.National Film Board of Canada en Kaboom jurylid Julie Roy presenteerden een vertoning van films van de briljante Canadese animator Michele Cournoyer.Paul Bush presenteerde een retrospectief van zijn prachtige, inventieve films, getiteld Challenging the Boundaries.Zijn films doen dat zeker.De bekende Nederlands/Canadese poppenspeler en stop motion animator Co Hoedeman kwam op het grote scherm via zijn huis in Canada naar ons toe.De speciale gelegenheid was de publicatie van zijn boek Frame by Frame: An Animation Journey.Geboren in Nederland tijdens de Duitse bezetting in 1940, leest Co's leven als een avonturenroman.Nadat hij de hongerwinter van de Tweede Wereldoorlog had overleefd, verliet hij op vijftienjarige leeftijd de school.Wanneer hij maar kon, volgde hij lessen aan de School of Fine Arts, waar hij voor het eerst animatie leerde en begon te experimenteren met nieuwe technieken en materialen.Op vijfentwintigjarige leeftijd migreerde hij, naar eigen zeggen, een busje film onder zijn arm naar Canada.Zijn droom om bij de National Film Board of Canada te werken, werd werkelijkheid.Hij kreeg ook de kans om poppenanimatie te studeren in het voormalige Tsjechoslowakije.Afgewisseld met Co's verhalen introduceerde hij vijf van zijn films, waaronder zijn met een Oscar bekroonde The Sand Castle uit 1977.Ook toonde hij een aflevering uit zijn Ludovic-serie over een lieve, avontuurlijke teddybeer met een creatieve fantasie.De serie was een hit bij kinderen van alle leeftijden.Voor het perfecte einde van een perfecte show kwamen enkele van Co's familieleden die in Nederland wonen het podium op om hem te begroeten op het grote scherm.Een grote dank aan festivaldirecteur Aneta Raketa en het voltallige personeel van Kaboom voor het maken van mijn reis naar het festival zo'n mooie ervaring.Ik heb een heel speciaal plekje in mijn hart voor het festival omdat ik al jaren in hun selectiecommissie zit en in de jury zat van de tweede editie toen het festival KLIK heette.Ik ben helemaal klaar om films te gaan kijken zodra de oproep voor inzendingen de deur uit gaat;Meer over het festival vind je op: www;kaboomfestival.nlNik Phelps en Nancy Denney-Phelps zijn beiden nauw betrokken bij de animatiewereld.Nik componeert muziek voor film en geeft workshops over filmmuziek en compositie, en Nancy schrijft over animatie, animatie-evenementen en animators.Ze reizen de wereld rond op zoek naar de meest verse, meest interessante en ongewone geanimeerde werken.Neem contact met ons op |Over ons |Servicevoorwaarden |Privacybeleid |MediakitAWNtv.com: AWN Televisie |Video's |Kanalen |Categorieën |Afspeellijsten |Dien uw films in AIDB.com: Database voor animatie-industrie |Productiebedrijven |VFX Huizen |scholen© 2017 AWN, Inc. AWN.com - Onderdeel van het Animation World Network - 13300 Victory Blvd.Suite 365 Van Nuys, CA 91401