Moto Morini allroad met 'Bialbero Corsa Corta' V-twin aanstaande? - MotoPlus

2022-10-01 13:50:42 By : Mr. Kent Wong

Na de overname van het Italiaanse Moto Morini door de Chinese Zhongneng Vehicle Group (ZNEN) in 2018 ging de aandacht in eerste instantie volledig uit naar de nieuw ontwikkelde middenklasse modellen: de X-Cape allroad en de onlangs gepresenteerde Seiemezzo naked, beide met een 650cc paralleltwin.

Het hoofdstuk V-twin leek in eerste instantie afgesloten, want de dikke twin van Moto Morino werd niet meer aangepast aan de Euro4-norm. Dat blok, de Bialbero Corsa Corta, leverde in 2005 140 pk in de eerste editie van de Corsaro 1200. Het werd ontwikkeld door Franco Lambertini, die in de jaren zeventig al de legendarische Moto Morini 3 1/2 ontwikkelde. De constructie was modern met vloeistofkoeling en injectie, maar de blokhoek van 87 graden was een ongebruikelijke. 

Blijkbaar staan we nu dus aan de vooravond van een comeback van deze V-twin. Op de bijgaande tekeningen is het in ieder geval duidelijk herkenbaar. Het hangt virtueel zelfs al in een allroad, waarvan modelnaam en productiestart nog onbekend zijn. Het zou om een 2023-model kunnen gaan, die mogelijk op de aanstaande EICMA in november gepresenteerd gaat worden.  

Of het blok nog steeds 1.187cc meet of wat extra inhoud krijgt om met zwaardere concurrenten mee te kunnen, is even afwachten. In 2008 had Moto Morini als even zo’n dikke allroad, de Granpasso 1200. In die configuratie was het blok goed voor 118 pk topvermogen, wat destijds voldoende was, maar in 2023 beduidend onder dat van de concurrentie zou liggen. Het blok stond in ieder geval bekend als behoorlijk probleemloos en liep mechanisch erg mooi. 

Waar het design van de Granpasso destijds redelijk vooruitstrevend was, zal de nieuwe allroad er waarschijnlijk iets alledaagser gaan uitzien. Waarschijnlijk zelfs zonder de zo populaire ‘snavel’, een beetje als de nieuwste generatie Honda Africa Twin dus. Of zoals de al eerder gepresenteerde X-Cape 650 van Moto Morini. De modelnaam X-Cape 1200 of 1250 ligt dus voor de hand.    

Goed te herkennen op de tekeningen zijn verder een set draadspaakwielen (voor in 19 inch, achter 17 inch), een upside-down voorvork met twee radiaal gemonteerde vierzuiger remklauwen, een aluminium swingarm met monoschokdemper en linksysteem. Vermoedelijk zal het frame van stalen buis zijn met het motorblok als dragend gedeelte. ABS zal er uiteraard op zitten, maar gezien de elektronische hulpjes die al op de X-Cape 650 zitten, zal ook de nieuwe dikke allroad niet achteraan in de rij staan.    

Benieuwd naar een test van de Moto Morini X-Cape 650? Die lees je hier!

En hoe die 1200 V-twin het ook al weer deed, lees je in deze vergelijkingstest van de Moto Morini Corsaro 1200.

Laat het onderstaande veld leeg

Kopieer 732b7bb81dc710c5 in het onderstaande veld

Blijf altijd up to date met onze Motoplus nieuwsbrief.